Skupščine prebivalcev zahtevajo nov razmislek o
demokraciji.
Horizontalno organiziranje in iskanje konsenza zahteva
spremembo pojma v glagol.
Potrebujemo prostore srečevanj. Gospod na
sredini dvorane ljubljanskega Mestnega muzeja se je dvignil s sedeža. Bilo je
sobotno popoldne in celodnevna konferenca Novi
nevarni razred: soočenje pogledov na prekarnost se je počasi zaključevala.
“Moramo se srečati, da si povemo iz oči v oči, v kakšni realnosti živimo.
Živimo v iluziji. Igramo vloge statistov v igri o urejeni državi.”
Prispodoba je bila na mestu. Udeleženci
zaključne okrogle mize konference so iz različnih koncev Slovenije, različnih
izobrazb in poklicev vsi pripovedovali o delu in praskanju za preživetje v
izkoriščevalskih pogojih, ki jih tolerira in servisira država. O svoji izkušnji
šikaniranja zaradi sindikalnega organiziranja v podjetju, ki je v večinski
državni lasti, je govoril tudi Predrag Topić, delavec Luke Koper. Prav Luka
Koper je bila tudi ena glavnih tem, ki so jo Koprčanke in Koprčani odprli 8.
februarja na prvi koprski skupščini prebivalcev. Bilo je mraz, a okoli petdeset
ljudi se je zbralo in vztrajalo na Titovem trgu.
“Prva skupščina je bila vsebinsko izjemno
bogata,” pripoveduje Eva, ki je nato
v okviru delovne skupine, ki se je oblikovala na skupščini, konec marca
organizirala tudi okroglo mizo Luka Koper
je naša last. “Skupščina je bila nadaljevanje vstaj. S kolegi pri civilni
iniciativi Alternativa obstaja smo se
odločili, da nas zanimajo vsebine, vprašanja, o katerih se moramo vsi
pogovoriti,” razlaga Eva. “A takoj smo ugotovili, da je glavna težava, da ni
prostorov, kjer bi se lahko srečevali in pogovarjali.” Zato so se dobili kar
zunaj, na trgu. Na prvi skupščini, kjer se vsi sodelujoči praviloma predstavijo
s svojim imenom, so sprejeli pet sklepov in oblikovali delovne skupine. Med
drugim so se strinjali o tem, da bi bilo potrebno obdavčiti cerkev, ukiniti
agencije za posredovanje dela, javnosti razgrniti elemente javnega dolga in
oblikovati sindikalno združenje, ki bi povezalo tiste, ki sedaj niso vključeni
v sindikalno mrežo, predvsem samozaposlene, pogodbene delavce in nezaposlene.
Na naslednjih skupščinah so teme postale bolj lokalne in problemi bolj
konkretne narave. Že na prvi skupščini pa je postala očitna ključna vloga
moderatorjev, ki skrbijo za sledenje nekaj osnovnim pravilom, preprečujejo igre
moči in nadvlado enega govorca nad drugimi. “Skupščine niso nič kaotičnega,
pravila so zelo jasna, preprosta, a stroga,” pravi Eva.
Drugače kot v Novi Gorici, kjer srečanja
občanov potekajo praviloma vsakih štirinajst dni v prostorih občine ob sobotah
ob enajstih, so se v Kopru na prvi skupščini odločili, da za prostore naslednjih
srečanj ne bodo prosili občine, ampak bodo ostali neodvisni. Nezaupanje in
strah pred prilastitvijo skupščin za politične koristi sta prevelika. Hkrati so
se kmalu naučili tudi kako ključno je oblikovati učinkovit in dosegljiv način
obveščanja o naslednjih skupščinah, da se lahko teh udeleži čim več ljudi, ne
glede na to, ali uporabljajo internet ali ne.
“A komunikacija z obstoječim sistemom je
zagotovo pomembna,” doda Eva. “Konec koncev zakonodaja že zdaj predvideva
elemente neposredne demokracije. Od mestnih zborov do ljudske pobude. Če bi se
ljudje o tem informirali in nato zahtevali sklic mestnega zbora, bi to imelo
veliko moč. V tem pogledu so skupščine pomemben začetek. Pedagoški instrument.
To je dragocenost sedanjega trenutka. Učimo se novih pristopov, novih možnosti
izražanja in delovanja. Teh izkušenj nam ne more nihče vzeti.”
Dovolj
imamo kruha in iger!
Mednarodno so skupščine prebivalcev v
zadnjih desetletjih pritegnile pozornost predvsem v južni Ameriki, v Mehiki in
Argenitini, kjer so bile reakcija na ekonomsko krizo leta 2001, a so nato v
naslednjih letih kmalu izgubile svoj naboj in sodelujoče. V zadnjih letih z
gibanjem Occupy in španskimi Indignados pa so se oblikovale tudi evropske
različice. Gre za majhne dogodke, nespektakularne zgodbe, ki niso zasedale
naslovnic, pripoveduje dr. Žiga Vodovnik, izredni profesor na
Fakulteti za družbene vede v Ljubljani, ki se ukvarja s proučevanjem družbenih
gibanj, sodobnih političnih teorij in praks. Britanski aktivisti gibanja 15M London v vodiču, kako organizirati
ljudske skupščine, pišejo “Daj no! Učimo se. Zmoremo. Potrebujemo le čas.”
Žiga Vodovnik, ki je skupaj z Naomi Klein
in Noamom Chomskyjem soavtor knjige Dovolj!
Deset let zapatistične vstaje in Živ
duh upora: infrapolitika anarhizma, ki jo je napisal skupaj s Howardom
Zinnom, na to odgovori z zgodbo iz Mehike:
“Ko je po zapatistični vstaji leta 1994 le
prišlo do pogajanj z mehiško vlado, je bilo zanimivo, ko so pogajalci na strani
zapatističnih skupnosti na predlog, ki so ga dali vladni pogajalci, odgovorili:
“Prav, potrebujemo mesec dni, da proučimo vaš predlog.”
“Prav, potrebujemo mesec dni, da proučimo vaš predlog.”
“Kako? Ne, ne. Imate ... sedaj, tri ure,”
so bili šokirani vladni predstavniki.
“Ne, ne, demokracija je zelo počasna,” je
bil odgovor Zapatistov.
To je ključno in fascinantno. Razumeti
demokracijo kot proces, ki je zelo naporen in poln skušnjav, ki zahteva veliko
lastnega spreminjanja, celo ukinjanja.”
Pomen počasnosti vidi profesor politologije
tudi v tihem spoznanju ljudi, da gre za tek na dolgo progo. Spremembe, ki so
potrebne, ne bodo dosežene v mesecu ali letu dni.
“Danes vidimo, da sta demokraciji dve, ena
je hegemonska, ki je prevzela besedo, a zavrgla vsebino. Druga demokracija pa
je dejansko proces, je glagol, ki kaže ljudem, da ni dovolj le odločati med
vnaprej določenimi alternativami, ampak je pomembno te alternative
sooblikovati.”
Žiga Vodovnik pravi, da je pojav “idiota”,
ki so ga stari Grki zavračali kot posameznika, ki skrbi le za zaseben interes
in ga zanimajo le partikularne zadeve, danes postal cilj političnega sistema in
ne njegova anomalija. Po eri 1968 so se politični voditelji ustrašili moči
demokracije množic.
“V poročilu trilateralne komisije leta 1975
je Samuel Huntington zapisal, da smo bili priče ekscesu demokracije. Prava
demokracija zanj je bila Trumanova demokracija, kjer so bili sogovorniki
predsednika le pravniki z Wall Streeta. V mobilizaciji centrov moči, skupnostih
črncev, hispancev, žensk... je videl problem. Zahtevali so svoj delež, želeli
so preveč. Huntingtonov poziv je bil, naj se oblikuje sistem, ki bo
nevtraliziral ta demos. Današnja arhitektura političnih sistemov spreminja
politični prostor v cirkuško areno. Imamo gladiatorje, mi pa sedimo na udobnih
sedežih zgolj kot opazovalci. Kliče in vabi nas v udobje pasivnosti, hedonizma,
idiotizma in partikularnih interesov.”
Moje!
Tvoje! Najino?
Težava je nastala, ko je gladiatorjem
zmanjkalo mesa za leve in so začeli med zveri metati gledalce. Ekonomska in
socialna stiska ter odtujenosti političnega sistema sta bila pomembna elementa
pri razširitvi in obuditvi ideje ljudskih skupščin po Sloveniji, so prepričani
člani Anarhistične pobude Ljubljana. Njihovo delovanje temelji na načelih
horizontalnega organiziranja in konsenzualnega odločanja. Tine, ki je moderiral zadnjo vstajniško skupščino v Ljubljani,
pravi, da je bilo že predlani, pred gibanjem 15o, očitno, da ljudje nimajo
prostora, kjer bi lahko izrazili svoje mnenje na kolektivni ravni. “Družba je
individualizirana. Ljudje so odtujeni od odločitev in okolij, kjer bi morali
imeti vpliv. Skupščine so odgovor na to, da ljudje nimajo glasu in je vsa
politika jasno uperjena proti njihovim interesom.”
Opozarja na hitenje in prevpraševanje
učinkovitosti skupščin, ki potiska procese odločanja nazaj v ustaljene vzorce
in neoliberalni imaginarij kapitalizma. “Pogovor je prvi korak. Prej se nismo
niti pogovarjali. Kontinuiteta skupščin pa je po naših izkušnjah skrita v tem,
da skupščine povežejo ljudi tudi širše. Potrebno je oblikovati forme – prostore
ali skupine, ki povezujejo na daljši rok. Treba je najti način, kako
zagotoviti, da bo trenutek, ki je izjemen, trajal dlje. To lahko naredijo
konkretni projekti, vezani na konkretne razmere in na konkretne ljudi, ki so
pripravljeni peljati te projekte naprej. Mariborska zgodba nam je lahko vsem
zgled, saj ne gre le za organiziranje, ampak za prenos znanja, postavlja se
“infrastrukturo”, okoli katere se mora nato organiziranost ljudi sama razvijati
naprej.”
Zato ni pomembno, da je vsaka skupščina
izpeljana izjemno, ampak je pomembneje, da se moderatorji menjajo in se
spretnosti prenašajo čim širše. Hkrati so ugotovili, da vztrajanje pri pravilu
spoštovanja vseh glasov na skupščinah avtomatično izključi in prepreči
izključujoče, nacionalistične, šovinistične ali rasistične izpade. “Zelo
pomembno je, da se ne vzpostavlja hierarhij med različnimi prostori. Skupščine
so ene od prostorov. Naslednji korak bi lahko bilo horizontalno povezovanje
skupin, ljudi in skupščin, ki se vzpostavljajo, vnašanje nadaljnjih oblik
neposredne demokracije. A najprej moramo prepoznati, kako se je
individualizacija prenesla v naše obnašanje. Vsak posameznik misli, da mora
biti njegovo stališče edino pravilno in na koncu sprejeto. A to ni res.
Demokratičen proces je iskanje skupnih rešitev, s katerimi lahko vsi živimo,”
zaključi Tine.
Na vlak proti Mariboru je v Litiji vstopila
skupina študentov treh ljubljanskih akademij. Gledališko-glasbena intervencija
v prostor skupnega dobrega je bila ena najbolj nepozabnih manifestacij ideje,
da so poleg vsega ostalega tudi vlaki “naša last”. Preden so potovanju z vlakom
po zasavski dolini, kjer ni niti telefonskega signala, dodali glasbeno podlago
piščali, je eden od študentov prebral krajše besedilo, ki je razložilo, da je
na vlaku zato, ker ga mestni promet noče, da ni ne umetnik, ne kulturnik, da
morda ga “nihče ne potrebuje, a jaz nujno potrebujem te druge. Morda se bo
nekoč nekdo od njih zavedel, kako zelo mi je potreben.” Izstopili so pred
Zidanim mostom.
Najprej
zavzamemo Maribor, nato...
V Mariboru je Aljoša v avto že zlagal stojalo z listi in stole, ki so jih
potrebovali za skupščino v mestni četrti Center dan prej. Stvari je bilo
potrebno prepeljati v Center alternativne in avtonomne produkcije, kjer je bilo
popoldan srečanje samoorganizirane četrtne skupnosti Studenec. Iniciativa Mestni
zbor se je oblikovala kot vsebinsko nadaljevanje protestov, ki so z županskega
stolčka pregnali Franca Kanglerja. Pred kratkim so organizirali že drugo
delavnico za moderatorje, saj se samoorganizirani zbori meščanov dogajajo že v
štirih mestnih četrtih, medtem ko je interesa še več. Aljoša je eden od
moderatorjev. Pravi, da so zanj četrtne skupščine korak naprej od splošnega
revolta in hkrati sijajno orodje za oblikovanje drugačne politike, če bodo
ljudje pripravljeni sodelovati in vložiti nekaj svojega časa in truda. “Vsi smo
bili razočarani nad politiko. Vse politične opcije, se je izkazalo, skrbijo le
za svoje koristi. Ljudem, ki so jezni, ki vidijo, da ne gre tako naprej, je
treba ponuditi možnost, da so politično aktivni, angažirani. Da začno sami
ukrepati, prepoznajo probleme in ponudijo rešitve, se povežejo in skupaj
delujejo tako znotraj četrti kot širše.”
Tudi on ugotavlja, da je še marsikaj, česar
se moramo naučiti. Brez večjega oklevanja skomigne z rameni, da smo zaenkrat
precejšnji politični analfabeti. “In če ne veš, kako sistem deluje, se ti morda
res zdi, da je vse, kar narediš, brez veze. A ni tako. Ko spoznaš vzvode in
kako lahko vplivaš na odločitve oblasti, se oblikuje tudi volja, da dejansko
kaj narediš in spremeniš. Skupščine so sistem političnega odločanja in
vključevanja ljudi, ki je drugačen in ki deluje. Preko 1000 mest po celem mestu
je dokaz za to. Če pridemo do točke, ko bodo zbori samoorganiziranih mestnih
četrti lahko odločali o prioritetah investicij v njihovi okolici, bo to velik
korak. Ni pa edini in končni. Cilj je predrugačenje političnega sistema v
Sloveniji. Maribor je lahko zgled za širše spremembe v celi državi. Če bo
prišlo do sprememb na lokalni ravni in bodo temu sledila druga mesta, bodo
spremembe na državni ravni le logična posledica.” V resnici Mariborčani
razlogov za skromnost nimajo. Prejšnji teden je Iniciativa Mestni zbor podala
uradni predlog za uvedbo participativnega proračuna v mariborski občini, ki bi
ključno vlogo pri odločitvah o invecticijah v četrtih dal samoorganiziranim
zborom meščanov.
Medtem ko so se na drugem srečanju meščani
v samoorganizirani četrtni skupnosti Studenec pogovarjali predvsem o zemljskem
plazu na Obrežni ulici in okoliškim prebivalcem neprijaznem delovanju tovarne
Tekol, so bili v samoorganizirani mestni četrti Nova vas meščani na drugem
srečanju soočeni z neprijetno novico: mestna četrt Nova vas jim je izdala račun
za uporabo prostorov.
Predsednik sveta mestne četrti Rade Stevanović je teden dni kasneje
opisal naloge mestne četrti, ki formalno že sedaj sodeluje pri pripravi
razvojnih programov v četrti in “ima prioriteto zadovoljevati skupne potrebe
naselja oz. njihovih krajanov”. Prav tako je razložil, da samoorganizirani
mestni zbor v njihovi četrti Nova vas “ni zaveden v našem Programu dela in mora
plačati uporabo prostorov”. Skupine in organizacije, ki so bile potrjene na
seji sveta mestne četrti leta 2011, namreč lahko prostore uporabljajo
brezplačno. Hkrati je po njegovem mnenju nastala težava, ker je mestna četrt
zahtevala, da se dogovarja z odgovorno osebo, katere pa, razen moderatorjev
skupščin samoorganiziranih prebivalcev četrti, ni.
Novoizvoljeni župan Maribora, dr. Andrej Fištravec pravi, da
položnica, ki so jo dobili meščani v Novi vasi, ker so se samoorganizirali, ni
logična, “je pa indikator sedanjega stanja stvari. Kot je indikator vsebinskega
delovanja mestnih četrti to, da v njihovih prostorih večinoma gostujejo plesne
in glasbene šole.” Prepričan je, da je bila “slovenska lokalna samouprava v
zadnjih dvajsetih letih demontirana. Krajevne skupnosti in mestne četrti nimajo
več pravih pristojnosti, v veliki meri so namenjene same sebi in zaposlenim
tam, ki so postali uradniki, ljudje pa so ugotovili, da skozi te mehanizme zelo
težko karkoli uresničijo.”
Obljublja, da se bo situacija spremenila.
“Mestu se je zgodilo aktivno državljanstvo, ne ulica,” pravi novi mariborski
župan. “Mestne skupščine so eden od dosežkov mariborskih vstaj. Ljudje so
dobili nov prostor. Lokalna samouprava mora biti soodločanje občanov in zato je
naloga vsakega župana, da tako iniciativo pripelje v statut občine. Če želimo,
da besede postanejo meso, potem je ključno, da ljudje govorijo o konkretnih
komunalnih zadevah, na katere bodo lahko vplivali.”
Skupaj
za skupno
V Novi vasi se je v prostoru četrtne
skupnosti zbralo okoli 30 ljudi. Zunaj je vil ovinke snežni metež. Starejši so
spomnili, da so stavbo, v kateri so se zbrali, gradili skupaj prebivalci
krajevnih skupnosti Ivana Zagernika – Joca in Proletarskih brigad. Zato jih je
novica o zahtevi po plačilu še dodatno prizadela in razjezila.
Tina, Matej in Timi so prišli skupaj. So še
študentje, brez zgodovinske navezanosti na prostor, kjer so sedeli. Tina, ki je prišla prvič, je bila po
skupščini zadovoljna.
“To je nujen korak naprej. To da smo tukaj
predstavniki tako različnih generacij, je dragoceno, kajti pestrost vedenja
bogati.”
Matej je zadovoljno pokimal z besedami, ki se jih ne bi sramoval Niel
Armstrong. “Morda gre za malo reč, a to je velik dogodek. Treba je graditi od
spodaj gor.” Všeč mu je ideja, da bi četrtne skupščine imenovale delegate, ki
bi na mestni ravni zastopali interese in odločitve, ki bi jih sprejeli na
četrtni ravni. Vsi trije so prepričani, da je, kar se dogaja, tudi njihova
zgodba. “Nas v šoli učijo menedžment znotraj piramidalne strukture, od zgoraj
dol. Tu delamo politiko ravno obratno, delujemo horizontalno, od spodaj gor. In
to bi se moralo prenesti tudi v druge prostore odločanja, od fakultetet do
tovarn,” je dodal Timi.
Novovaščanka Marta, ki se je javila v delovno skupino, ki bo nadrobneje proučila
proračun občine in sredstva, namenjena četrtnim skupnostim, vidi moč skupščine
prav v skupnosti, ki se oblikuje. “Veste, saj nekaj bi želeli narediti vsi. A
sam ne moreš. Kaj, naj grem sama na občino in se pritožujem? Bodo rekli: “Stari
babi se je zmešalo,” in me zaprli. Zato so ti naši zbori super. Vsak, če želi
nekaj narediti, ima tu možnost.”
Zagotavlja se spoštovanje vseh, ki se
vključijo v razpravo. A Jernej je
bil vendarle previden. “Veliko je še odprtih vprašanj in marsikaj bo treba
domisliti, da nas bodo začeli upoštevati. Ne bo se zgodilo hitro. Peticij in
podobnih reči je bilo ogromno, a se ni nič spremenilo. Ignorirajo nas. Kar se
dogaja tu, je super, ker se usedemo, pomenimo, oblikujemo predloge, ki jih lahko
predstavimo odgovornim na občini. Tu je potencial, da pride do dejanske
reorganizacije sistema,” je prepričan.
Udeleženci skupščine so se strinjali, da
naj se že med skupščino napiše pritožbo zoper položnico, ki so jo prejeli. Ob
koncu skupščine, po dveh urah resnega pogovora, so jo prebrali, dopolnili in
določili, kdo jo bo poslal naprej. Maja,
ki jo je skupaj s tremi someščankami napisala, je zadovoljno pospravljala
računalnik, medtem ko je njena mama, ki je bila ena od moderatork skupščine,
klepetala z udeleženci, ki so še postali in razmišljali, kako naprej. Maja
opisuje dragocenost skupščin v preprostih, a vendar usodnih rečeh: “V ulici,
kjer sem živela trideset let, razen svojih staršev in bližnjih sosedov ne
poznam nikogar več. Ne vemo, kdo smo, kaj šele, da bi vedeli, kaj potrebujemo,
kaj si želimo, ali da bi konec koncev naredili kaj, da bi v svojih okoljih
bolje živeli. Zato smo tu. Da nas bo čim
več, ki bomo spet začeli skupaj delovati, si pomagati in urejati stvari, ki ne
delujejo.”
Žiga Vodovnik se nasmehne, ko razlaga, da
je pred nami trenutek, da naredimo najbolj humano gesto: izvedemo pokop. Čas
je, da pokopljemo stare politične imaginarije, identitete in merske naprave.
“Demokracija je mnogo več kot večinskost. V predstavniški demokraciji se lepo
kaže problematičnost večinskega odločanja, ko večinsko sprejete odločitve
nimajo nobene veze z demokracijo. To vidimo od odločitev, ki so zadevale
izbrisane, dalje... Demokracija zahteva od nas, da mislimo tudi druge, ki so v
drugačnih položajih, da mislimo drugačne pozicije od naše.” Kar se dogaja po
Sloveniji umešča v evropski in svetovni okvir, a opozarja na nezanemarljive
lokalne posebnosti. “Gre za probleme
politično ekonomske paradigme, ki je globalna. A odgovori so pluralni,
različni, vsak z lokalnimi značilnostmi. Nekritično posnemanje tujih modelov je
problematično, a vendar so tuje izkušnje lahko poučne in inspirativne.”
Tako kot je Maribor, letošnja evropska
prestolnica mladih, inspiracija Evropi in Sloveniji, bo London kraj, kamor se
bo splačalo gledati junija. Koalicija odpora, ki vključuje časopis Guardian,
preko šestdeset priznanih ekonomistov, sindikate, opozicijske politične stranke
in različne organizacije ter gibanja, bo 22. junija organizirala vsebritansko
ljudsko skupščino proti varčevalnim ukrepom. Govorica se spreminja, domišljija
je dobila upanje. Po nadležno dolgi zimi prihaja vroča pomlad. Parki in trgi
bodo trkali na okna klimatsko hlajenih dvoran.
Ni komentarjev:
Objavite komentar