Kaj je neposredna demokracija?
Neposredna
demokracija je oblika demokracije, pri kateri ljudje odločajo o političnih
iniciativah direktno, brez posrednikov oz. predstavnikov. V praksi elemente
neposredne demokracije najdemo v oblikah participativne in posvetovalne
demokracije. Načeloma imajo vsi tipi demokracije participatorni značaj (predstavniška
demokracija: ljudje npr. volijo), vendar je pri participativni demokraciji
poseben poudarek na večji in aktivnejši udeležbi državljanov pri političnem
odločanju. Elemente posvetovalne demokracije najdemo tudi v predstavniških
demokracijah, ki so v veljavi v večini držav t.i. zahodnega sveta. Večina takih
demokracij tako omogoča dve obliki politične akcije, ki omogočata delno
neposredno demokracijo: referendum
(oz. plebiscit – posameznik oz. organizirana skupina poda predlog
referendumskega vprašanja, za izvedbo mora zbrati določeno število podpisov
podpore, nato je referendum lahko razpisan) in ljudsko iniciativo (posameznik ali skupina poda predlog zakona ali
ukrepa oz. ukrepov, če zbere določeno število podpisov podpore, je parlament
obvezan predlog obravnavati). Tudi naša zakonodaja predvideva obe obliki
direktne udeležbe ljudi pri odločanju o političnih vprašanjih, po izkušnjah pa vemo,
da sta z lahkoto prezrti oz. neupoštevani, zato je jasno, da za učinkovito
izvajanje neposredne demokracije nista dovolj.
Eno
od gibanj, ki se je začelo pospešeno razvijati v zadnjih »vstajniških mesecih«
je gibanje, ki promovira in razvija načela in institute neposredne demokracije.
Ena od skupin, ki je del tega gibanja, združenega v Mreži za neposredno
demokracijo (www.aktivnidrzavljan.si), je tudi
skupina Neposredna demokracija zdaj! (www.neposrednademokracija.com), ki je na
svoji spletni strani pred nekaj meseci objavila svoj manifest, v katerem
izpostavlja zahtevo po uvedbi nekaterih temeljnih institutov neposredne
demokracije, tako na političnem kot ekonomskem področju. Tudi v praksi institute
neposredne ekonomije lahko ločimo na politične in ekonomske. Med politične npr.
spadajo:
- institut
ljudske nezaupnice (omogoča odpoklic posredno ali neposredno izvoljenih političnih
predstavnikov na oblasti)
- institut
participativnega proračuna (omogoča soodločanje ljudi o elementih proračuna na lokalni in
državni ravni)
- institut
elektronske demokracije (ki bi zagotavljala praktično implementacijo različnih oblik aktivne
participacije pri odločanju)
- institut
javne skupščine,
Med ekonomske pa npr. uvrščamo:
- soupravljanje
oz. samoupravljanje podjetij
- delavsko
lastništvo podjetij
- t.i. ekonomija solidarnosti
(zadružništvo, socialne hranilnice, socialno podjetništvo).
V nadaljevanju bom skušala predstaviti javno skupščino kot obliko politične organizacije, ki
deluje na temeljih in po načelih neposredne demokracije. Naša zakonodaja na
lokalni ravni (Zakon o lokalni samoupravi) v osnovi že predvideva tri institute
neposredne demokracije – poleg referenduma in ljudske iniciative še zbor
krajanov. (44. In 45. člen)
44. člen Neposredne oblike
sodelovanja, občanov pri odločanju v občini so zbor občanov, referendum in
ljudska iniciativa.
45. člen Zbor občanov se lahko
skliče za vso občino ali za njen posamezen del. Skliče ga župan na lastno
pobudo, na pobudo sveta ali na zahtevo petih odstotkov volivcev v občini
oziroma v njenem delu, ki ga določi statut.
Ti
instituti torej niso nič posebej radikalnega (kot to nekateri skušajo
predstaviti), ampak povsem dostopni in predvideni načini neposrednega političnega
so-delovanja krajanov, občanov pri odločanju. Kljub temu so vendarle podrejeni vladajoči
eliti in ustaljenim pravilom, ki izhajajo iz praks posredniške demokracije, saj
so sklici tovrstnih zborov zgolj posvetovalne narave, zato je samoorganiziranje
v javnih skupščinah mogoče in potrebno izvesti tudi mimo tega, saj
samoorganizirane skupščine v določeni meri lahko delujejo po bolj egalitarnih in
emancipatornih pravilih (npr. ljudi ne ločujejo na državljane in nedržavljane,
predvidevajo iskanje konsenza, ne preglasovanja večine nad manjšino ipd.).
Kaj je javna
skupščina?
Javna
skupščina je oblika odprtega zasedanja zainteresiranih posameznikov, ki se je
lahko udeleži vsak. Javna skupščina je:
- platforma za izražanje mnenj in diskutiranje o problemih,
- platforma za organiziranje posameznikov v delovne skupine glede na
problematiko, pri kateri želijo aktivno participirati)
- platforma za sprejemanje sklepov, ki izražajo voljo, opredelitve in zahteve
sodelujočih
- platforma za formiranje organiziranih skupnosti itd.
Javno
skupščino je mogoče organizirati kjerkoli, tako na nivoju majhnih lokalnih
skupnosti kot na nivoju mest, regij ali širše. Javna skupščina mora biti odprta
za vse, za uspešno delovanje pa naj bi načeloma delovala po določenih pravilih,
ki se sprejemajo s konsenzom, običajno ob formiranju skupščine, in ki se lahko
konsenzualno tudi spreminjajo v teku delovanja skupščine. Kljub temu mora
skupščina, ki naj bi delovala po načelih neposredne demokracije, upoštevati
določena temeljna pravila.
Temeljna
priporočena splošna pravila delovanja javne skupščine:
Javno
skupščino je mogoče organizirati na kateremkoli javno dostopnem (tudi
hendikepiranim osebam) kraju. Seveda je bolj udobno, če se skupščine izvajajo v
zaprtih javnih, vsem dostopnih prostorih, vendar je ob pomanjkanju dostopnosti
teh (kot na primer pri nas v Kopru) skupščino mogoče izpeljati tudi na prostem,
na javnem mestu, npr. trgu (tako je bila uspešno izvedena recimo prva skupščina
v Kopru). Na začetku posamezne skupščinske seje je zaradi učinkovitosti poteka
debate potrebno izbrati moderatorja – enega ali dva (pri bolj množičnih shodih
lahko tudi tri), ki skrbita, da debata poteka po predhodno sprejetih pravilih. Na
prvi primorski vstajniški skupščini so bila denimo sprejeta naslednja pravila:
1. Poslušamo
en drugega – ko nekdo govori, ga ne prekinjamo! Prednost imajo tisti, ki niso
govorili.
2. Za besedo se prijavimo z dvigom roke in počakamo na vrsto. Lahko s posebnim znakom z roko opozorimo na tehnične pripombe in kršenje nekih dogovorjenih pravil in načel in ta znak ima prednost pred dvigom roke.
3. V govoru se osredotočimo na bistvene zadeve in ne dolgovezimo, da do besede pridejo tudi drugi.
4. Replike na besede drugega naj bode kratke in jedrnate – ne zapletamo se v besedne dvoboje!
5. Stremimo k dogovoru, ki bo sprejemljiv za vse prisotne.
6. V razpravi nimajo mesta podporniki šovinističnih, nacionalističnih, seksističnih in avtoritarnih ideologij ter sklepov in razprav skupščine si ne more prilastiti nobena politična stranka.
2. Za besedo se prijavimo z dvigom roke in počakamo na vrsto. Lahko s posebnim znakom z roko opozorimo na tehnične pripombe in kršenje nekih dogovorjenih pravil in načel in ta znak ima prednost pred dvigom roke.
3. V govoru se osredotočimo na bistvene zadeve in ne dolgovezimo, da do besede pridejo tudi drugi.
4. Replike na besede drugega naj bode kratke in jedrnate – ne zapletamo se v besedne dvoboje!
5. Stremimo k dogovoru, ki bo sprejemljiv za vse prisotne.
6. V razpravi nimajo mesta podporniki šovinističnih, nacionalističnih, seksističnih in avtoritarnih ideologij ter sklepov in razprav skupščine si ne more prilastiti nobena politična stranka.
Naloga
moderatorjev je, da spremljajo debato in k besedi po vrstnem redu prijave (z
dvigom roke – vsebinski prispevek; z dlanmi postavljenimi v črko T - tehnična pripomba) kličejo govorce in jih opominjajo, če kršijo
katerega od sprejetih pravil. Skrbeti morajo tudi, da imajo vsi govorci enako
odmerjen čas za razpravo ter da celotna razprava vodi v smeri skupnih sklepov,
ki se dosežejo s soglasjem vsem prisotnih. Moderatorji tako ob zaključku
posameznega tematskega sklopa debate lahko oblikujejo predlog sklepa (glede na
razpravo), ki ga nato skupščina konsenzualno sprejme. Če konsenza ni, se sklep
ne more sprejeti oz. razprava teče, dokler ni dosežen konsenz.
Cilji
debate na javni skupščini so:
- Prepoznavanje, izražanje in artikulacija problemov, diskusija o
njih in iskanje možnih načinov in vizij za njihovo reševanje
- Sprejemanje sklepov (v obliki zahtev, opredelitev do problemov ali
oblikovanja delovnih skupin, ki se nadalje ukvarjajo z iskanjem možnih rešitev,
raziskovanjem, pisanjem peticij, javnih pisem, manifestov, javnih razprav,
civilnih iniciativ, organiziranjem direktnih akcij ipd.)
Zakaj
iskanje konsenza?
Ker
le tako preprečimo, da bi večina preglasovala manjšino. Večina namreč nikoli ne
sme odločati o pravicah manjšine. Iskanje konsenza je velikokrat dolgotrajno in
mukotrpno delo, vendar je edini možen način, da se skupnost ohranja in da se npr.
prepreči klasične ideološko motivirane delitve, ki naposled onemogočajo kakršnakoli
sodelovanja. V praksi to pomeni, da ni klasičnega glasovanja in preštevanja
glasov, ampak diskusija poteka, dokler nihče od sodelujočih nima več bistvenih pomislekov
do odločitev, zaradi tega lahko debata o posameznih zadevah traja tudi skozi
več skupščinskih zasedanj.
Ravno
v zadnjih mesecih so se tudi po Sloveniji te prakse samoorganiziranja začele
udejanjati na različnih nivojih, predvsem v obliki vstajniških skupščin in
organiziranja na lokalnem nivoju.
Ljubljanske
vstajniške skupščine
So se organizirale na pobudo aktivističnih skupin in
civilnih iniciativ, ki so sodelovale pri vstajniškem gibanju v Ljubljani.
Zgodile so se 4 vstajniške skupščine, ki se jih je udeležilo od 100 do 150
ljudi, sklicane pa so bile na pobudo in s sodelovanjem različnih organiziranih
skupin oz. iniciativ (Antikapitalistični blok, Mreža za neposredno demokracijo,
Vstajniške socialne delavke, Protestival, Vstajniška republika,itd.). Potekale
so na različnih lokacijah (Metelkova, Socialni center Rog, prostori KUDa Zlati
zob). Na začetku je diskusija tekla predvsem v smislu predstavljanja aktivnosti
in metodologije dela sodelujočih skupin, kasneje pa so se v okviru skupščine
formirale različne delovne skupine – za pravne načine boja, za politične načine
boja, za neposredno demokracijo, za komuniciranje z javnostmi, za kulturni in
izobraževalni razvoj Slovenije, za ekonomski program, za socialni in
zdravstveni program, za vrtanje lukenj v sistem. Skupine na vsaki skupščini
poročajo o svojem delu. Zadnja vstajniška skupščina se je zgodila v začetku
februarja, naslednja se predvideva po 4. Vseslovenski vstaji.
Mariborske
skupščine
Po
3. Mariborski vstaji so se sodelavci Centra alternativne in avtonomne
produkcije (CAAP) MB odločili, da bodo sklicali nekakšen mestni zbor oz. skupščino,
namenjeno čim širšemu krogu ljudi, kjer bi poskusili ugotoviti, kako nadaljevati
z mariborskim vstajniškim gibanjem. Motiv so bila dogajanja, povezana z
represijo nad protestniki - ljudi so zapirali, izdajali globe, treba se je bilo
temu organizirano upreti.
Skupščin
v Caapu se udeležujejo večinoma posamezniki, ki niso bili člani nobene od že
obstoječih iniciativ. Skupščine potekajo v prostorih Caapa in so navadno sklicane
na isti dan v tednu oz. mesecu ob isti uri. Preko skupščino je tako prišlo do
formiranja dveh skupin – akcijske (oz. kreativne) in strateške.
Akcijska/kreativna – njen prvotni
namen je bil proteste organizirati tako, da se prepreči aretacije in policijsko
represijo, sicer se ukvarja tudi z načrtovanjem direktnih akcij
Strateška – pokriva različna
področja (ekonomija, sociala, zdravstvo, delovanje MOM – predvsem se ukvarja z
raziskavo in analizo delovanja MOM na teh področjih in iskanje možnih
alternativ
Po
predstavitvi ugotovitev delovnih skupin se je skupščina odločila za pobudo
samoorganiziranja četrtnih skupnosti v okviru Iniciative mestni zbor.
Samoorganizacija
četrtnih skupnosti www.imz-maribor.org
Doslej
so bile skupščine oz. mestni zbori organizirani v treh četrteh - v Novi vasi
(izpeljana v prostorih Mestne četrti), Centru (izpeljana v kinu Udarnik) in
Studencih (izpeljana v Caapu), načrtuje pa se še skupščina v Taboru, ki bo
predvidoma izpeljana v Pekarni. Četrtne
skupščine so pri svojem formiranju večinoma sledile naslednjemu dnevnemu redu:
o
Uvodna beseda
o
Predstavitev podobnih praks po Evropi
o
Predstavitev instituta participatornega proračuna
o
Sprejemanje pravil
o
Razprava
o
Oblikovanje in sprejemanje sklepov
Primorska
vstajniška skupščina
Prva primorska vstajniška skupščina je bila
sklicana v Kopru na Titovem trgu 8.2. ob 17h. Letaki, ki so vabili nanjo, so
debato usmerili na tri ključna vprašanja: Kaj nas moti? Kakšne rešitve
predlagamo? Kaj bomo naredili? Na
skupščino je prišlo okoli 50 ljudi, ki so po dvourni diskusiji na koncu
sprejeli 5 sklepov.
Sklepi
prve primorske vstajniške skupščine
1. Ostro nasprotujemo privatizaciji državnega premoženja
(preko Slovenskega državnega holdinga) in zahtevamo, da se ukradeno družbeno
premoženje iz časa tranzicije vrne v družbeno last ter zahtevamo revizijo
denacionalizacije. Ne bomo dovolili privatizacije Luke Koper.
2. Zahtevamo uradno revizijo in preglede vseh elementov identifikacije javnega dolga (pogodbe, razpisi, proračuni, prodaje premoženja, plače,.) s strani Protikorupcijske komisije in Računskega sodišča, tako na lokalni kot tudi na državni ravni,.
3. Predlagamo ustanovitev sindikata »neuvrščenih/neopredeljenih«, ki bo zaobjel vse tiste , ki niso zastopani v vseh dejavnostih in sektorjih in vse tiste, ki niso zadovoljni s trenutnimi sindikati (prekarni delavci, delavci na avtorske in podjemne pogodbe, s.p.-ji, brezposelni, upokojenci, študenti, dijaki, migrantski delavci, agencijski delavci, delavci za določen čas in vsi ostali zaposleni, ki niso zadovoljni s trenutnimi sindikati v Sloveniji).
4. Zahtevamo totalno obdavčitev Rimokatoliške cerkve in vrnitev vsega premoženja, ki ga je cerkev pridobila z denacionalizacijo nazaj v družbeno last.
5. Zahtevamo ukinitev agencij za posredovanje dela.
V okviru skupščine so bile oblikovane tudi delovne skupine in sicer :
2. Zahtevamo uradno revizijo in preglede vseh elementov identifikacije javnega dolga (pogodbe, razpisi, proračuni, prodaje premoženja, plače,.) s strani Protikorupcijske komisije in Računskega sodišča, tako na lokalni kot tudi na državni ravni,.
3. Predlagamo ustanovitev sindikata »neuvrščenih/neopredeljenih«, ki bo zaobjel vse tiste , ki niso zastopani v vseh dejavnostih in sektorjih in vse tiste, ki niso zadovoljni s trenutnimi sindikati (prekarni delavci, delavci na avtorske in podjemne pogodbe, s.p.-ji, brezposelni, upokojenci, študenti, dijaki, migrantski delavci, agencijski delavci, delavci za določen čas in vsi ostali zaposleni, ki niso zadovoljni s trenutnimi sindikati v Sloveniji).
4. Zahtevamo totalno obdavčitev Rimokatoliške cerkve in vrnitev vsega premoženja, ki ga je cerkev pridobila z denacionalizacijo nazaj v družbeno last.
5. Zahtevamo ukinitev agencij za posredovanje dela.
V okviru skupščine so bile oblikovane tudi delovne skupine in sicer :
- delovna skupina proti privatizaciji Luke Kope
- delovna skupina za pregled pravnih vprašanj okoli javnega zbiranja
- delovna skupina za ustanovitev sindikata, ki bi združeval vse, ki jim klasični sindikati ne morejo nuditi zaščite
- delovna skupina za revizijo javnega dolga
Predstavljene
primere skupščinskih zasedanj lahko razumemo kot začetek učenja, kaj aktivno
državljanstvo in vzvodi neposredne demokracije pomenijo v praksi, kot poskuse,
da se začnemo v večjem številu udeleževati javnih razprav in prakticirati
dialog in iskanje konsenzov, kot možnost, da se politične debate premaknejo iz
področja zasebnega v javen prostor, da se debate iz internetnih portalov, kjer
se večina uspešno skriva za anonimnostjo in ne prevzema odgovornosti za
zapisano, premaknejo tja, kjer ljudje prevzemajo odgovornost zase tako, da se
preko diskusije odločajo o zadevah, ki se jih tičejo, obenem pa tudi kot poskus
formiranja skupnosti, ki z izražanjem skupnostne volje aktivno in odgovorno lahko
poseže v sooblikovanje politik, ki definirajo načine našega skupnega sobivanja.
Obenem pa se je potrebno zavedati, da je udejanjanje neposredne demokracije v
praksi dolgotrajen in počasen proces, ki se nenehno razvija in ne ponuja hitrih
rešitev.
Ni komentarjev:
Objavite komentar